David Polfliet van United Tongeren wil leegte in zijn prijzenkast opvullen met zege in Beneluxliga

02-03-2012 13:08

Gaat de eindzege in de prestigieuze Beneluxliga nog eens naar een Belgisch team? Aan Hasselt en Tongeren om die vraag dit weekend tijdens de Final Four in Volendam te beantwoorden.
Een Belgisch Limburgse finalist krijgen we sowieso, want Hasselt en Tongeren staan morgen in de halve finale tegenover elkaar. In de finale wacht een Nederlandse tegenstander: thuisploeg Volendam of Lions.

 

Aan rivaliteit is er tussen Hasselt en Tongeren nooit een gebrek, maar met de eerste prijs van het seizoen als inzet belooft het er morgen in Nederland hard aan toe te gaan.
Een echte favoriet voor de eindzege is er niet. Tongeren en Hasselt hebben een ruime spelerskern met veel mogelijkheden. Met resp. Dukic en Van Wesemael hebben beide teams ook een speler die in de topwedstrijden het verschil kan maken.

Titelverdediger Volendam heeft dan weer het thuisvoordeel en beschikt met Duin en Schilder over twee toppers. De Limburg Lions zijn outsiders.

Voor Tongeren-doelman David Polfliet, die in het verleden ook al de kleuren van Hasselt verdedigde, is de Beneluxliga de enige prijs die nog niet op de schouw staat.

'Ik zou die trofee maar wat graag winnen', aldus 'slands beste doelman. 'De Beneluxliga is voor mij echt een verademing: ik ben blij dat ik die rotcompetitie in België even achter mij kan laten om me te meten met de toppers uit andere landen.'
'Ik stel me vaak de vraag wat je eraan hebt als je met 48-16 van Atomix Haacht wint. Het is tijd dat de bonden eens werk maken van een echte drielandencompetitie ter vervanging van onze nationale competitie, want die slaat nergens meer op.'

Aan voorspellingen waagt Polfliet zich niet. 'Je zou kunnen zeggen dat wij favoriet zijn, omdat we dit seizoen al tweemaal afgetekend van Hasselt wonnen. Als Initia een superdag heeft en bij ons enkele jongens minder presteren, dan heb je daar bitter weinig aan. Aan een finale denk ik zeker nog niet: je mag de huid van de beer niet verkopen voor hij geschoten is. Ik ben enkel bezig met die wedstrijd tegen Hasselt.'

Sinds zijn controversieel vertrek naar Tongeren botert het niet meer tussen Polfliet en de Initia-clan. 'Ik heb nog altijd geen idee waarom', aldus de Tongerse reus. 'De Belgische teams zouden zich beter eens toeleggen op een betere onderlinge samenwerking, in plaats van die streekrivaliteit telkens weer op te blazen. Anders zetten we nooit een stap vooruit.'

 

bron: Nieuwsblad